1. yaşanılanları dramatize etmeden, tecrübelerle sabit bazı yaşanmışlıkları kabul etmek gerekir dünyada.

    bir alevi kız/erkek ile bir sünnü kız/erkek birbirlerini çok sevebilir, aşık olabilir, evlenmek isteyebilirler. ama bu evliliğin başarısız olma ihtimali başarılı olma ihtimalinden fazladır.

    evlilik sadece iki insanın evlenmesi değildir. evlenilen insanın ailesiyle de, akrabasıyla da, arkadaşlarıyla da, kültürüyle de kabul edilmesidir. yani bunların hepsi evliliğin bir parçasıdır.

    en basitinden bir yılbaşı gecesinde, alevi bir erkeğin ailesiyle sünni bir kızın ailesinin aynı masa etrafında toplandığını düşünelim. alevi erkeğin babasıyla karşılıklı içki içmek isteyeceğini, sünni kızın ailesinin ise muhafazakar olduğunu, içki içmediğini ve içki içilen ortamlarda bulunmaktan rahatsızlık duyduğunu düşünelim.

    çok basit gözüken bu durum aslında herşeyin özetidir. buna benzer bir uyumsuzluk durumu her an oluşabilir. ha eğer iki aile bu konularda birbirini anlayışla karşılayabiliyorsa, birisinin yetiştiği kültüre ait davranışlardan diğeri rahatsız olmuyorsa, yani seven erkek ile kız dışında aileler de birbirini olduğu gibi kabul edebiliyorsa, o zaman alevi veya sünni olmanın bir önemi yoktur, çünkü burada artık alevi veya sünni tarifi yerini insan tarifine bırakır.
  2. ikisi de insan önermesinden yola çıkılacak olursa normal olan, lakin aile, hayat, görüş farkları nedeniyle sorun teşkil edebilecek durumdur.

    gerçek bir örnekle anlatılacak olursa;

    yaşadıkları aşkı evlilikle taçlandırmıştır alevi genç kız ve sünni oğlan. bir süre insan gençliğin ve aşkın verdiği tutkuyla katlansa da herşeye, zamanla çıkmaza girer hayat.. ve yıllar sonra, belki de çocuklar hatrına sürdürülen evlilik sona erer..

    oğlan tarafının kızı bir türlü benimseyememiş olması da cabası..

    aman ha aman "ben onu değiştiririm" diyerekten başlamasın kimse böyle bir ilişkiye..

    iki taraf içinde geçerli..
  3. çevremden yola çıkarak söyleyebilirim ki, 16. yüzyıldan beri kapalı bir toplum olan alevilerin birçok faktör nedeniyle bu yapıdan sıyrılmalarıyla, yaklaşık olarak iki kuşaktır -iki taraftan biri muhafazakar değilse (alevilerin de muhafazakarları vardır)- çok büyük bir sorun değildir. ailelerin biri ya da ikisi ilk başta bu olaya çok sıcak bakmayabilir, fakat karşısındakini tanıdıkça muhafazakar bir inadı yoksa buna alışacaktır. belki arada çevreden iğneleyici sözler duyulabilir, ama kimseye hoş görünmek zorunda değilsiniz, büyük küçük demeden ağızlarının payını verin.
  4. insanların farklılıkları konusunda uzlaşamaması ve din ve mezhebi statü olarak görmesi gibi saçmalıklar sonucu sorun çıkarabilecek hadisedir. şöyle bir örnek vermem gerekirse alevi bir arkadaşımın bir kız arkadaşı vardı ve ciddi bir ilişkileri vardı. kızın ailesi çocuğun alevi olmasından ötürü bu ilişkiden rahatsızdı. bir süre sonra bu ilişki sona erdi ve kız sünni bir aileden gelen başka bir erkekle ilişki yaşamaya başladı. çocuğu bizzat tanıdığımdan söylüyorum müslüman bir aileden geliyordu, toplumsal statüsü sünniydi, nüfus cüzdanında müslüman yazıyordu ama çocuk atesitti. buna rağmen kızın ailesi o alevi çocuktan kurtulduk diye seviniyordu kızın söylediğine göre. burada kızın ailesinin insanlara din ve mezhebinden dolayı önyargılı yaklaşmasının mı yoksa din ve mezhebin inanç değil de statü olarak görülmesinin mi daha saçma olduğunu düşünürken bunu sünni bir kadın olan anneme sordum ve annem de bana sünni müslüman bir türk kızıyla evlenirsem çok mutlu olacağını ama bu olmazsa da önemli olan insanlığıdır diyerek içi diğeri kadar rahat etmese de yine de gelinini bağrına basacağını söyledi ve ben daha bir şok oldum. çünkü babam, annemin kocası, caferi bir aileden gelen ama müslümanlığı benimsemeyen bir insan. böyle bir adamla mutlu bir evliliği olmasına rağmen annemin bile böyle düşünmesi beni iyice şok etmişti. bazen insan çok şaşırsa ve anlayamasa da bunların hayatın gerçekleri olduğunu görmek ve bilmek zorunda kalıyor. ama bunlara boyun eğmek zorunda olmadığını da görüyor. bazen bunu görmesi zor da olsa biliyor ki bunu görmesi için annesine ve babasına bakması yeterli. teşekkürler canım annem ve babam, bana öğrettiğiniz bunca şeyin dışında bana gösterdiğiniz, yaşayarak kanıtladığınız şeyler için de...
  5. alevi genç ile sünni kız arasında da aşk yaşanabilir değil mi?ne diye buna karşı çıktılarsa onlar da kararı dinden çıkmada buldular.şimdi her ikisi de deist.çok da mutlular.
  6. gençlerin çevrelerindeki hoşgörü ve insanlık oranına bağlı olarak mahalle baskısı yaşattıracak, hissettirecek olan durumdur.

    maalesef.

    başıma gelmedi, ama gelen bir arkadaş vardı üniversitede. evlenemediler, asla kendilerine itiraf da edemediler ama sırf bu yüzden gibi geldi bana.

    çok saçma gelmişti o zamanlar. eğer türk erkek - rus hatun olsa o kadar sorun olmazdı belki. ama işte aynı topraklarda, aynı dine ait , ancak farklı bir .. mezhep bile değil lan?

    neredeyse ortada farklılık bile yok?!

    nifak büyümüş gibi biraz. köreltmek gerek.

    ha bi de, aşkla siyaseti de ayırmasını bilmek gerek.
    farklı mezheplere tabii olmak aşk denen şey için oldukça küçük bir problem olsa gerek. olmalı.
  7. teoride olmasında sakınca olmayan ancak gel gör ki uygulamada sayısız sıkıntlar oluşturabilecek durumdur.

    "benim için hiç bir mahsuru yok, evlenirim." diyerek bir yola çıkılır ancak daha sonra gerek ailevi gerekse bu iki kişi arasındaki fikir ayrılıkları büyük sorunlar yaratabilecek seviyeye gelebilir. tabi burda en büyük sorunu ailelerin çıkarması ihtimali daha kuvvetlidir.
    ne diyeyim allah kolaylık vere.